Music and Sound in the Funeral Rites of Majorcan Post-Talaiotic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aespa.092.019.006

Keywords:

Archaeomusicology, Balearic Islands, Iron Age, tintinnabulum, bells, material culture

Abstract


The existence of certain elements destined for making sounds in the funerary context during the Iron Age in Majorca and Minorca has been known to archeologists for quite some time, although no great effort has ever been made to understand what this means in terms of social practices. The presence of sound-related artifacts, like bells or tintinnabula, requires us to contemplate the existence of funerary practices in which music or the creation of certain sounds was an important part of performing the rites. In this article, various objects found in the Majorcan necropolises that could be linked with the phenomenology of sound are analyzed, and a discussion is carried out regarding what this evidence can tell us about Post- Talaiotic society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorós, L. 1974: "La cueva sepulcral prerromana de «Son Maimó» en el término municipal de Petra (Mallorca)", Prehistoria y arqueología de las Islas Baleares. VI Symposium de Prehistoria Peninsular (Palma de Mallorca 1972), Barcelona, 137-170.

Appadurai, A. 1986: The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511819582

Appadurai, A. 1994: "Commodities and the politics of value", S. M. Pearce (ed.), Interpreting objects and collections, London-New York, 76-91.

Aranegui, C., Mata, C. y Pérez, J, 1997: Damas y caballeros en la ciudad ibérica. Las cerámicas decoradas de Llíria (Valencia), Madrid.

Aramburu, J. y Martínez, J. A. 2015: La cova de Son Pellisser (Calvià, Mallorca) Sala 1. Los ajuares, Parte III, inédita. https://www.academia. edu/20196813/La_cova_de_Son_Pellisser_ Calvi%C3%A0_Mallorca_Sala_1._Los_ajuares._ Parte_III (consulta 2-XII-2016).

Balaguer, P. 2005: Aproximación cronotipológica a la materialidad del postalayótico mallorquín: El ajuar funerario no cerámico, Trabajo de investigación de tercer ciclo. Universitat Autònoma de Barcelona, ht tp://www.recercat.cat/handle/2072/4334 (consulta 2-VI-2016).

Bellia, A. 2010: "Music and rite. Musical instruments in the Sanctuary of the Chthonic Divinities in Akragas (VI c. B.C.)", R. Eichmann, E. Hickmann y L-C. Koch (eds.), Musical Perceptions. Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology, Studien zur Musikarchäologie VII, GmbH Orient Archäologie 25, Rahden, 3-8.

Bellia, A. 2012: Strumenti musicali e oggetti sonori nell'Italia meridionale e in Sicilia (VI-III sec. a.C.). Funzioni rituali e contesti, Lucca.

Benichou-Safar, H. 1982: Les tombes puniques de Carthage (topographie, structures, inscriptions et rites funéraires), Paris.

Blacking, J. 1973: How Musical is Man?, London.

Blázquez, J. M. 1994a: "La religión del Levante ibérico", J. M. Blázquez, J. M. Martínez-Pinna, S. Montero, M. P. García-Gelabert, F. M. Simón, J. J. Sayas, G. López Monteagudo y F. Diez de Velasco, Historia de las religiones de la Europa antigua, Madrid, 231-264.

Blázquez, J. M. 1994b: "La religión etrusca", J. M. Blázquez, J. M. Martínez-Pinna, S. Montero, M. P. García-Gelabert, F. M. Simón, J. J. Sayas, G. López Monteagudo y F. Diez de Velasco, Historia de las religiones de la Europa antigua, Madrid, 19-102.

Boardman, J. 1961: The Cretan Collection in Oxford: The Dictaean Cave and Iron Age Crete, Oxford.

Calvo, M., García Rosselló, J., Albero, D. y Javaloyas, D. 2014: "Prácticas híbridas y espacios intermedios: los contextos cerámicos de la Bahía de Santa Ponça (Calvià, Mallorca) (S. II a.C.)", C. Ferrando y B. Costa (eds.), In amicitia. Miscel·lània d'estudis en homenatge a Jordi H. Fernández, Treballs del Museu Arqueologic d'Eivissa e Formentera, Eivissa, 113-132.

Calvo, M. y Guerrero, V. M. 2011a: "La Cultura Postalayótica (650/550-123 AC)", M. Calvo y A. Aguareles (eds.), Calvià. Patrimoni Cultural, Palma, 1, 113-146.

Calvo, M. y Guerrero, V. M. 2011b: "La Cultura Talayótica", M. Calvo y A. Aguareles (eds.), Calvià. Patrimoni Cultural, Palma, 1, 89-112.

Coll, J. 1989: La evolución del ritual funerario en la Cultura Talayótica, Tesis doctoral, Universitat de les Illes Balears.

Delgado, A y Ferrer, M. 2012: "La muerte visita la casa: mujeres, cuidados y memorias familiares en los rituales funerarios fenicio-púnicos", L. Prados, C. López y J. Parra (eds.), La arqueología funeraria desde una perspectiva de género, Colección Estudios 145, Madrid, 123-156. https://doi.org/10.15366/ar.funeraria2012.006

Dietler, M. 1998: "Consumption, agency, and cultural entanglement: theoretical implications of a Mediterranean colonial encounter", J. G. Cusick (ed.), Studies in culture contact: Interaction, culture change, and archaeology, Southern Illinois University, Center for Archaeological Investigations, Occasional Paper, Carbondale, 25, 288-315.

Dietler, M. y Herbich, I. 1998: "Habitus, Techniques, Style: An Integrated Approach to the Social Understanding of Material Culture and Boundaries", M. T. Stark (ed.), The archaeology of social boundaries, London, 232-263.

Dobres, M. A. 1995: "Gender and prehistoric technology: On the social agency of technical strategies", World Archaeology 27 (1), 25-49. https://doi.org/10.1080/00438243.1995.9980291

Dobres, M. A. 2000: Technology and Social Agency: Outlining a Practice Framework for Archaeology, Oxford.

Enseñat, C. 1981: Las cuevas sepulcrales mallorquinas de la Edad del Hierro, Excavaciones Arqueológicas en España 118, Madrid.

Fernández-Miranda, M. 1978: Secuencia cultural de la Prehistoria de Mallorca, Bibliotheca Praehistorica Hispana, Madrid.

Font Obrador, B. 1978: "Mallorca protohistórica", J. Mascaró Pasarius (ed.), Historia de Mallorca, Palma, 1, 353-416.

Frontán Fernández, F. L. 1991: "Materiales de la cueva de Son Bauzá (Mallorca)", Trabajos de Prehistoria 48, 103-134. https://doi.org/10.3989/tp.1991.v48.i0.515

García Benito, C. y Jiménez Pasalodos, R. 2011: "La música enterrada: Historiografía y Metodología de la Arqueología Musical", Cuadernos de Etnomusicología 1, 80-108.

García López, J. 1998: "Música y Religión en Grecia", J. L. Calvo (ed.), Religión, magia y mitología en la antigüedad clásica, Granada, 81-100.

García Rosselló, J. M. 2010: Análisis traceológico de la cerámica: modelado y espacio social durante el postalayótico (V-I A.C) en la península de Santa Ponça (Calvià, Mallorca), Tesis doctoral, Universitat de les Illes Balears.

García-Ventura, A. y López-Bertrán, M. 2009a: "Embodying Musical Performances in the Ancient Mediterranean", Archeomusicological Review of the Ancient Near East I, 39-45.

García-Ventura, A. y López-Bertrán, M. 2009b: "Music and Sounds in Punic Ibiza (Balearic Islands, Spain)", C. Ö. Aygün (ed.), SOMA 2007: Proceedings of the XI Symposium on Mediterranean Archaeolgy, Istanbul Technical University, 24-29 April 2007, BAR International Series 1900, Oxford, 130-135.

González, S. 2008: "Música, memoria y comportamiento social en la Contestania Ibérica. El caso de El Cigarralejo (Mula, Murcia)", A. Adroher y J. Blánquez (eds.), Ier Congreso Internacional de Arqueología Ibérica Bastetana, Serie Varia 9, Madrid, 69-85.

Grau, I., Olmos, R. y Perea, A. 2008: "La habitación sagrada de la ciudad ibérica de La Serreta", Archivo Español de Arqueología 81, 5-29. https://doi.org/10.3989/aespa.2008.v81.38

Guerrero, V. M. 1985: Indigenisme i colonització púnica a Mallorca, Ses Salines.

Guerrero, V. M. 1986: "El impacto de la colonización púnica en la cultura talayótica", G. del Olmo y M.ª E. Aubet (eds.), Los fenicios en la Península Ibérica, Sabadell, Vol. 2, 339-375.

Guerrero, V. M. 1989: "Posibles sacrificios infantiles en la cultura talayótica de Mallorca", Cuadernos de prehistoria y arqueología castellonenses 14, 191-210.

Guerrero, V. M. 1997: Colonización púnica de Mallorca: la documentación arqueológica y el contexto histórico, Palma.

Hahn, H. P. 2004: "Global Goods and the Process of Appropriation", P. Probst y G. Spittler (eds), Between Resistance and Expansion: Explorations of Local Vitality in Africa, Münster-London, 213-231.

Hernández-Gasch, J. y Quintana, C. 2013: "Cuando el vino impregnó la isla de Mallorca: el comercio púnico-ebusitano y las comunidades locales durante la segunda mitad del siglo V y el siglo IV a.C.", Trabajos de Prehistoria 70 (2), 315-331. https://doi.org/10.3989/tp.2013.12115

Hernández-Gasch, J. 1998: Son Real. Necrópolis talayótica de la edad del hierro: estudio arqueológico y análisis social, Arqueomediterránea 3, II, Barcelona.

Hodder, I. 1982: Symbols in action: ethnoarchaeological studies of material culture, Cambridge.

Hodder, I. 1994: Interpretación en Arqueología. Corrientes Actuales, Barcelona.

Hornbostel, E. M. y Sachs, C. 1914: "Systematik der Musikinstrumente. Ein Versuch", Zeitschrift für Musik Band 46, 553-590.

Hortelano, L. 2003: Arqueomusicología: bases para el estudio de los artefactos sonoros prehistóricos, Trabajo de Investigación de Tercer Ciclo, Universitat de València.

Javaloyas, D., Picornell, Ll. y Servera, G. 2008: "Plantas y Fenomenología de la Muerte durante el Bronce Medio y Final en Menorca", OrJIA (eds.), Actas de las I Jornadas de Jóvenes en Investigación Arqueológica. Dialogando con la cultura material. Madrid, 3-5 de septiembre de 2008, Madrid, 207-212.

Lazaro, A., Mesado, N., Aranegui, C. y Fletcher, D. 1981: Materiales de la necrópolis ibérica de Orleyl (Vall d'Uxó), Serie Trabajos Varios 70, Valencia.

Llinás, M., Pérez, R., Roca, C., Rodríguez, M. y Salvà, B. 1995: "Les tintinàbules: un estat de la qüestió", W. H. Waldren, J. A. Ensenyat, y R. C. Kennard (eds.), Ritual rites and religion in Prehistory: IIIrd Deya International Conference of Prehistory, BAR International Series 611, Oxford, 170-181.

López-Bertrán, M. y García-Ventura, A. 2012: "Music, gender and rituals in the Ancient Mediterranean: revisiting the Punic evidence", World Archaeology 44, 393-408. https://doi.org/10.1080/00438243.2012.726043

López-Bertrán, M. y García-Ventura, A. 2014: "Las terracotas de instrumentistas en la Ibiza Púnica. Consideraciones organológicas y apuntes para su interpretación", Rivista di Studi Fenici 42 (1), 49-72.

Lund, C. 1981: "The Archaeomusicology of Scandinavia", World Archaeology 12 (3), 246-265. https://doi.org/10.1080/00438243.1981.9979799

Marcos, M. A. 2000: Supersticiones, creencias y sortilegios en el mundo antiguo (cuatro estudios), Madrid.

Martí, J. 2003: "Tierra. Los mitos y la música", E. Ardèvol y G. Munilla (eds.), Antropología de la religión. Una aproximación interdisciplinar a las religiones antiguas y contemporáneas, Barcelona, 275-324.

Mitchell, J. P. 2006: "Performance", C. Tilley, W. Keane, S. Kuechler, M. Rowlands y P. Spyer (eds.), Handbook of Material Culture, London, 384-401.

Montero, I., Gómez Ramos, P. y Rovira, S. 2003: "Aspectos de la metalurgia orientalizante en Cancho Roano", S. Celestino (ed.), Cancho Roano IX. Los materiales arqueológicos II, Mérida, 193-210.

Nadal, P. y Nadal, G. 1928: Estudio de monumentos artísticos o arqueológicos de Mallorca con precisas anotaciones históricas y amplia presentación de los gráficos, fotografías o planos correspondientes. Descripción de los monumentos prehistóricos del término municipal de Manacor, Palma.

Perelló, L. 2017: Tecnología metalúrgica del cobre y del bronce durante el período Postalayótico en Mallorca (ca. s. VI a. C. -s. I a. C.), Tesis doctoral, Universitat de les Illes Balears.

Perelló, L. y Llull, B. 2014a: "De la vitrina al contexto perdido. Explorando nuevas perspectivas en torno a los discos metálicos del Postalayótico", MATerialidadeS. Perspectivas actuales en cultura material 2, 23-46.

Perelló, L. y Llull, B. 2014b: "Una aproximación a la metalurgia postalayótica a través del estudio de los tintinnabula", D. Juanes y C. Roldán (coord.) Actas. X Congreso Ibérico de Arqueometría, 16-18 Octubre 2013, Castellón, 404-424.

Picazo, M. 1997: "Hearth and Home: the Time of the Maintenance Activities", J. Moore y E. Scott (eds.), Invisible People and Processes: Writing Gender and Childhood into European Archaeology, Leicester, 59-67.

Purser, J. 2002: "The Womb of Sound", E. Hickmann, I. Laufs y R. Eichmann (eds.), The Archaeology of Sound: Origin and Organisation, Studien zur Musikarchäologie III. Verlag Marie Leidorf GmbH, Orient-Archäeologie 10, Rahden, 27-38.

Rodríguez López, M.ª I. 2010: "La presencia de la música en los contextos funerarios griegos y etruscos", Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Historia Antigua 23, 145-175. https://doi.org/10.5944/etfii.23.2010.1764

Rosselló Bordoy, G. 1958: "Los manuscritos de Prehistoria del Seminario Conciliar de San Pedro de Mallorca. Estudio de los manuscritos", Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana 31, 559-571.

Rosselló Bordoy, G. 1974: "Los ajuares metálicos mallorquines como elemento cronológico", Prehistoria y arqueología de las Islas Baleares. VI Symposium de Prehistoria Peninsular (Palma de Mallorca 1972), Barcelona, 115-128.

Rovira, S. 2001: "El bronce de campana. Una perspectiva histórica", Boletín del Museo Arqueológico Nacional 19, 128-137.

Salvador, L. 1871: Die Balearen in Wort und Bild. Zweiter Band. Die eigentlichen Balearen. Leipzig.

Van Dommelen, P. 1997: "Colonial constructs: Colonialism and archaeology in the Mediterranean", World Archaeology 28 (3), 305-323. https://doi.org/10.1080/00438243.1997.9980350

Van Dommelen, P. 2006: "Colonial matters: material culture and postcolonial theory in colonial situations", C. Tilley, W. Keane, S. Kuechler, M. Rowlands y P. Spyer (eds.), Handbook of Material Cul ture, London, 104-124. ht tps://doi. org/10.4135/9781848607972.n8 https://doi.org/10.4135/9781848607972.n8

Veny, C. 1947: "La necrópolis de la cueva «Cometa dels Morts», cerca de Lluch, en Mallorca", Archivo Español de Arqueología 20, 46-59.

Veny, C. 1953: "Escorca (Mallorca). Cometa dels Morts", Noticiario Arqueológico Hispánico 2, 41-56.

Veny, C. 1981: "El complejo funerario de una galería subterránea de la Cometa dels Morts, Lluc, Escorca (Mallorca)", Trabajos de Prehistoria 38, 257- 276.

Veny, C. 1982: La necrópolis protohistórica de Cales Coves, Menorca, Bibliotheca Praehistorica Hispana 20, Madrid.

Vives-Ferrándiz, J. 2006: Negociando encuentros. Situaciones coloniales e intercambios en la costa oriental de la península ibérica (ss. VIII-VI a.C.), Cuadernos de Arqueología Mediterránea 12, Barcelona.

Watson, A. y Keating, D. 1999: "Architecture and sound: an acoustic analysis of megalithic monuments in prehistoric Britain", Antiquity 73 (280), 325-336. https://doi.org/10.1017/S0003598X00088281

Downloads

Published

2019-12-30

How to Cite

Perelló Mateo, L., & Llull Estarellas, B. (2019). Music and Sound in the Funeral Rites of Majorcan Post-Talaiotic. Archivo Español De Arqueología, 92, 105–118. https://doi.org/10.3989/aespa.092.019.006

Issue

Section

Articles